Betsla upp?


Det här med bett.. Jag går vilse i bettdjungeln bara av tanken på alla möjliga bett det finns på marknaden.
Sacci rids och har ridits förut på ett vanligt tvådelat tränsbett med lite större ringar. Jag köpte sedan ett anatomiskt tredelat tränsbett för att variera. Simpelt, bar och det funkar. Helt klart. Men det faktum att min lilla havremoppe inte är så liten kvarstår. Det är 600 kilo häst med en egen vilja som fullkomligt älskar att hoppa. Hon blir stark när hon ska trilskas och protestera. Jätetstark. Vad har då jag att säga till om när hon drar iväg och lydnanden fallerar? Ca noll. Zero. Ingenting. 

Att betsla upp henne på stora stångbett eller pelham känns inte jättelockande då jag hellre får henne lydig så att jag inte behöver det. Men något effektivare än ett tränsbett skulle uppskattas. Betslar man upp henne blir hon dessutom ÄNNU starkare. Jag testade ett novastångbett och det gick väl sådär. Något nytt och annorlunda än det gamla vanliga är inte vad den gamla damen tycker om... 

Ggjdbjkbsljbdksewb!!!!!! Det här är inte mitt kunskapsområde alls... så vilse!! 

Ni som har starka men ganska snälla hästar, vad rider ni på för bett? Kikade bland TRUST under mässan här i Helsingborg och hittade några som såg ganska snälla ut. Men någonstans så känns det sådär att köpa på sig en del svindyra bett bara för att testa... hehe..  Men TRUST verkar absolut vettiga, och inte minst kunniga. Någon som har erfarenhet av Baucherbett? Eller bett med två sidoringar? Har även kikat på Sprengers Golden Wing-liknande modeller som ligger lite mer stilla i munnen.