Att göra en bra bild bättre

                                                Några av mina senaste bilder, före & efter en omgång i redigeringsprogrammet

Om ni bara visste hur många predikningar man får höra om redigering av bilder som fotograf.. Det finns de som anser att det inte spelar någon roll om bilden ens är bra sålänge man är ritkigt duktig på att redigera. Sedan finns de dem som anser att det är "fult" att redigera bilder. Att en riktigt bra fotograf behöver inte redigera bilderna för att de ska vara bra.

Jag täntke reda ut min syn påd et hela en gång för alla. För mig är redigering och efterarbetet med bilder en fantastiskt roligd el av fotograferingen och jag älskar att sitta i timmar och leka emd bilder för att höja standarden ytterliggare. MEN det finns skillnader. Efterarbete med bilder är för mig en chans att göra bra bilder bättre. Du måste ha en bra bild att utgå ifrån. Jag föredrar att fotogarfera bilder med välbalanserat ljus, hyffsad skärpa, lite brus och fokusera på att fånga ögonblick och värme. I datorn kan jag sedan leka fram fler nyanser och ett annat djup i bilderna med hjälp av att flytta och reglera lite här och där tills ljuset träder fram bättre. Ge ögon lite extra skärpa för att sticka ut lite extra eller kanske ta bort störmoment såsom fåglar på himlen, joggare i bakgrunden eller den där jobbiga finnen mitt i pannan på studentfotot. Jag skulel aldrig sitta i en evighet för att göra om bilder till något annat än vad det var från början. Enbart förstärka. De flesta bilder skulle säkerligen funka oredigerade också, men trots allt, så är fotografering en typ av konst och handlar lika mycket om uttryck. Fotografer finner det därför oftast både kul och viktigt att få sätta sin speciella touch påd et hela i redigeringsprogram. Det är där den sista nyansen på vår röda tråd knyter samman alla våra bilder och det är det jag tycker om. Att man kan göra de där bra bilderna ÄNNU bättre. Man kan förstärka allt det man tycker om. Man kan skapa magi med skarpare kontraster.
Cecilia Johansson > Oktober , 2015

Underbar blogg du har... med härliga bilder på vårt gemensamma favoritdjur ;)

Svar: Men tusen tack! Vad glad jag blir! :)
H. Fransson