Kärlek på fyra ben

                                                                                Älskar den här bilden som Lizzy tagit! 

1 apil idag. Dagen då alla försöker luras med alla samtidigt som ingen tror på någonting. Förutom jag, jag går på det mesta...  
April innebär vårmånad och det innebär också - att jag och Sacci börjar träna igen!! Finally! Efter en lugn månad för att få upp Saccan i hull och få henne att må bättre så hade vi idag första hoppträningen för Helena på evigheter. Så stolt jag var över henne! Taggad till tänderna och hoppade med iver högt över markbommarna till en början. Nog var pållen lycklig över att befinna sig i ett ridhus fullt med hinder! 

Helena pekar som vanligt ut våra brister med bravur, Sacci dyker, jag slarvar med vägen för att återfå kontrollen och sabbar mitt hindertänk mitt i banan.. suck, är det inte frustrerande när man vet hur man ska göra men man liksom.. bara inte får till det? Man ska liksom få de där 600 kilona häst att samarbeta också, huuur???
Fylld av motvation och bra tips blir det vidare träning till nästa vecka nu. Och på söndag, då ska vi faktiskt iväg och hoppa! Har hoppat en bana på den här hästen ett antal gånger ssom jag kan räkna på min högra hand. Inte särskilt många alltså... så det är alltid lika spännande med banhoppning! (Påminnelse till mig själv; träna mer banor hemma. Mycket mer!!) 

Faktum är att jag faktiskt varit ritkigt flitig idag! Både tränat, varit och köpt foder, fixat stallet, städat ur skåp, putsat och ridit Ellens charmiga lilla ponny Spotty. Gissa vem som fick smaska grus när han bestämde sig för att skjuta av mig? Yesbox. Jag var mest förvånad över att det inte var så långt till marken, haha, det märks att man är van vid större hästar... Andra gången på ponny och jag tycker fotfarande att traven är lika mini. Galoppera på ponny måste däremot vara det roligaste som finns. Susa fram i speed utöver det vanliga. Den känslan. 

Brukar ni rida både ponny och storhäst? Vad tycker ni är den största skillnaden? 

                                                      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Förresten! Ända sedan jag börjae rida förra året har folk tjatat och tjatat på mig om att jag rider på tok för långsamt. Att det går så segt att hästarna nästan somnar hit och dit. Idag fick jag istället höra under hela hoppträningen "Nu går det för fort, du behöver inte rida så fort" jag kan erkänna att en liten del av mig blev glad att äntligen höra det motsatta... hejdå farträdsla, dig ska vi snart ha utrotat! 
Linnea Åslin > April , 2016

Åhh vilken superhärlig bild! Och vilken fin blogg du har! Kram

Anonym > April , 2016

Ett litet tips för att verkligen få hästen mer samarbetsvillig och verkligenverkligen vilja vara med på det du gör är att använda mycket positiv förstärkning. Inte bara långa tyglar och en klapp på halsen och ett "duktig häst" efter den gjort något bra, godis motiverar de flesta till en helt annan grad. Om de blir bitiga? Nejdå, inte om man bara ger det i utbyte mot att den först ska göra det man ber den om. Man kan även lära in att "godis kan du få om du backar undan/vrider bort huvudet". Måånga är skeptiska/negativa till detta. Men nu för tiden hänger hästen med mig lös runt om i stallet/på gården. Och han har inte lika bråttom hem på uteritterna utan det är lika kul att rida ifrån stallet, vilket han totalvägrade att göra till en början. Allt handlar om att få dem att tycka våran ide är lika rolig som vi tycker. Vilket man gör bäst i att ge dem det de verkligen vill ha. För en del hästar fungerar det typ lika bra med att få vila ut ordentligt någon minut och bara stå och bli klappad på.
Jämför det som att jobba ideellt med ett ställe där du faktiskt får lön. Även om du får en klapp på axeln och får mängder av beröm för det du gör, är det ju ännu mer motiverande att utföra jobbet om du vet att det kommer en slant i slutet av månaden? Eller tänk om man får både och! Det handlar väl främst om att hitta den sak de verkligen uppskattar och blir mest motiverad av och tillföra detta när de gör rätt.
Stallägaren, med lite av min hjälp också, har iallafall räddat många "hopplösa" hästar med detta sätt och totaländrat dem till det positiva då haha! På nyår kom det hem två killar som hon räddade från slakt som var helt ohanterade och rädda för.. Allt. För människor med. I början av mars satt jag på ena och skrittade en bit ute med honom också. Men iallafall, de va ett sätt hur man kan få hästen mer sammarbetsvillig och motiverad till att göra de du vill att den ska göra. Vill man inte ta risker med att det ska bli fel/riskera att hästen faktiskt blir bitig eller liknande finns det hästtränare (eller egentligen borde det kallas människotränare) inom dessa områden också man kan ta hjälp av. Till en början iallafall kanske om det ger en trygghet. Men nog skrivet från mig, märkte att du var igång med bloggandet typ nu.. Haha men jättekul att läsa igenom bloggen om dig och din häst och eran utveckling. Ska bli kul att följa! All lycka till er! 😄
// Soffan

Tuva Björnwall > April , 2016

så himla fin bild!!

Sarah > April , 2016

De e jobbigt när folk försöker lura en :P

my style="padding-left: 8%;"> April , 2016

Åh vilken fin bild! Har en tävling då man vinner ett egendesignat mobilskal. Den bilden hade varit väldigt snygg på ett :D

Cecilia Johansson > April , 2016

Jag klarade mig från att bli lurad ;)

Amanda > April , 2016

Super vacker bild! :)

Caroline och unghästen Stina > April , 2016

Halloj! Vet inte om något blivit galet, men det går inte att kommentera på nyaste inlägget. Hur eller hur: snart är det måndag igen, hoppas denna vecka blir bättre!

Linne > April , 2016

Åhh så fina ni är ! <3

Linnéa > April , 2016

Åhh så fina ni är ! <3