Halvhalter halvhalter halvhalter....

Någon mer än jag som är pinsamt dålig på att träna det här med halvhalter? 

Halvhalterna är en så mycket större del i hoppningen än vad många anar. Så även vad jag trodde. En snabb förhållning som hästen ska ta och vara uppmärksam på utan protester varje gång. Den ska lyssna, den ska vänta och den ska vara energisk framåt. Alltid ben om först - sen händer. Rid in i halter med benen om. Sväng för ben och använd halhalter hela tiden. Tempoväxlingar hit och takt dit. Blev snurrig av bara tanken och det mesta blev virrigt för hästen. 

Tills en dag då jag fick höra om ett tips av en duktig gammal hoppryttare. Orden lyckades sjunka in i min skalle och gjorde verkligen underverk med halvhalterna (och min disciplin) i raketfart! Det låter simpelt, och det är simpelt. Resultatet ger dessutom både lydnad och disciplin för både häst och ryttare. Let me tell you; 

SKÄRP ER MED HÖRNPASSERINGARNA. 
Rid genom hörnen som om ni rider en Grand Prix. Fuska inte, tjuva inte, gena inte. Utan rid
benen om, halvhalv, yttertygel mot innerskänkel forma hästen i hörnet och bam räta ut.
Hela vägen ut till kanten. Likt en kvarts volt. I varje hörn. 

Tänk er; fyra hörn på en ridbana. Gör du detta vid varenda hörnpassering under ridpasset, fem dagar i veckan så resulterar det i tiotusentals hörnpasseringar ganska snabbt. Jag kan garantera er att det är riktigt jobbigt i början. Oerhört jobbigt, både att göra det, få hästen att vara me dpå noterna och dessutom, inte minst - komma ihåg det själv. Men jag kan också garantera att efter två veckor gör ni de där hörnpasseringarna automatiskt. Hästen lyssnar på halvhalterna, bär upp sig och kommer att bli aningens mer lyhörd för dina hjälper och dina halvhalter för yttersidan. Ett riktigt nyttigt tips att ha i bakhuvudet. Jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag var skeptisk till det här ifrån början... men nu är det helt plötsligt jag som står och skriker på de andra tjejerna "SKÄRPNING NU, RIIIIIID GENOM HÖRNET, UTNYTTJA HÖRNEN, RIIIIIIID, JAAAA SÅÅÅÅJAAA"..... 

Men de skulle bara våga klaga! För innerst inne vet de vilken känsla det är att rida mot ett hinder och det räcker att krama tygeln lite för att uppmärksamma hästen istället för att avverka en dragkamp samtidigt som en stor oxer tornar upp sig framför hästen... ;)