att välja liv

Det är kanske inte alldeles förvånande om jag skulle säga att jobba med hästar är det absolut roligaste jag vet. Att sätta sig på ett kontor och jobba 7-16 finns inte ens på kartan, det skulle verkligen äta upp mig infirån och ut. 

Det finns så många unga hästintresserade tjejer & killar som drömmer om att jobba med just hästar på heltid, men på ytterst få av dessa vill göra jobbet. Aldrig slutard et förvåna mig hur många ungdomar som testar sina vingar i branschen och slutar lika kvickt då de inser att man faktiskt måste arbeta hårt, slita lite i sömnen ibland och utöver det faktikt prioritera om en del i sitt liv. 

För det är så det är. Det här handlar så mycket om att prioritera. När du söker ett jobb som hästskötare/groom så söker du aldrig bara ett jobb. I de flesta fallen ingår även bostad, stallplats och diverse praktiska lösningar. Med andra ord så står du inte bara inför ett val där du måste välja vart du vill arbeta. Du måste också se över; vart vill jag utvecklas? Vart i landet/världen vill jag bo, med vilka vill jag bo? Vilka vill jag ha i min nya familj? Vart trivs min häst? Helt enkelt - hur vill jag att mitt liv ska se ut framöver? *

När man börjar i ett nytt stall så innebär det inte bara ett nytt jobb att sätta sig in i. Du har också ett nytt hem. Nya familjemedlemmar du bor med och helt ny miljö och rutiner för din häst/hästar. Det är en livsomställning utan dess like och det är få jobb som är så mycket "allt-eller.inget" som med hästar. 

Det är hästar från tidiga morgonar till sena kvällar. Vardagar som helger. (även nattetid lär du snart vakna i panik för att ha glömt stänga någon boxdörr eller stängt in en stallkatt). Ibland är du ledig något men räkna med att det blir hästar då med. Och även om folk jämt säger att "man visst kan ha ett socialt liv" så kommer du garanterat alldeles för många gånger ringa dina vänner i sista stund för att ställa in på grund av - hästarna. Det där med 8 timmars sömn kan du vinka adjö till och likaså fikaraster och sovmorgnar. Å andra sidan kan du istälelt räkna med 12 timmar av det absolut bästa varje dag. 

Samtidigt är det lite allt det där som är charmen. Att antingen så gör man detta och då gör man det helhjärtat. Eller så har man helt enkelt inte viljan eller mentaliteten för att jobba så. De som inte vill det här ifrån hjärtat, de åker snart ut. Kvars tår den lilla klungan av människor med samma mål, passion och intressen i livet. Och tro mig - ingenting binder samman människor så mycket som sann passion och drömmar. 

Just idag blir det en sådan förändring för mig. Släpet står redo och väntar på hästen. Bilen är packad och det står ett rum i ett hus och väntar på att jag ska flytta in. Jag är nöjd med mitt val och det känns som om jag verkligen kommer att trivas. Lite lugnare än de ställen jag varit på tidigare och en familj med hjärtan av guld. 
Vi får väl se helt enkelt. Det är trots allt ganska nära till mitt kära Helsingborg så när jag är ledig är det aldrig långt hem!